RSS Feed

Grieg op.16

Posted on
The Dark side of the Moon
Image
Grieg lytter til og godkjenner egne innspillinger, Leipzig 1906
 
I det siste har LP-platene kommet til heder og verdighet igjen. Utgravninger fra loft og kjeller legger til rette for gjenhør med barndommens musikkopplevelser. Den første innspillingen man hørte av Griegs klaverkonsert hører kanskje til i samlingen av umistelig musikalsk affeksjonsverdi.  Gamle spor i minnet vekkes til live når stiften gjør et byks, eller hopper frem og tilbake i katatonisk hikke.
Tett til brystet holder mange på hemmeligheten om at ingen fremføring eller innspilling berører oss sterkere enn førstegangsopplevelsen. En sjelden gang kommer eureka-opplevelsen, men
oftest er erindringens bekreftelse å foretrekke. Har de oppgåtte stiene blitt gjengrodde? Er vi blitt uimottagelige for nye oppdagelsesreiser i kjent terreng?
Image
Edvard og Nina Grieg, Percy Grainger og Julius Röntgen på Troldhaugen, 1907
I 2009 gjorde jeg en kontroversiell innspilling av Norges musikalske flaggskip sammen med Kristiansand Symfoniorkester med en avdød pianist som solist. Den australske  pianisten Percy Grainger (1882-1661) og Grieg utviklet et nært vennskap i årene 1905-07. De planla en konserturné sammen til London som ble avlyst med komponistens bortgang i september 1907. Griegs innspillinger ved hjelp av Welte-Mignons hullkort-teknologi sier uendelig mye om hvor fokuset i interpretasjonen lå. De poetisk-musikalske bildene han fremkaller vitner om at forståelsen og selve meningen i musikalsk notasjon har endret seg kraftig iløpet av hundre år.
Image
Komponistens signatur på hullkort-remsene vitner om deres autentisitet: “Tempolinjen i denne rull er i overensstemmelse med mine intensjoner 26/5/06 Edvard Grieg”
I dagboken skriver han om Grainger: “Jeg måtte blive 64 År forat få høre norsk Klavermusik så forstående og genialt tolket. Som han spiller Slåtterne og Folkevisebehandlingene bryder han nyt Land både for sig, for mig og for Norge. Og nu dette henrivende, naturlige, dybe, alvorlige og barnlige Naturel!!”
På denne bakgrunn blir det tvingende nødvendig å betrakte både Graingers og Griegs spill som minst like sann som vår tids tilnærming til musikken. Det kan jo være mulig at noe vesentlig har blitt “lost in translation”. Vanskelig å si på forhånd hva som kommer til å skje i kveld, men vi tar med oss lærdommen møtet med de levende utøverne Grieg og Grainger har gitt oss.
Advertisements

3 responses »

  1. Bedankt Rolf! Ik volg mee! Lykke til i Bergen!

    Reply
  2. Pingback: Straight jacket | rolfgupta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: